Åtte faktorer som bidrar til veksten av lasergravering

Tilgjengelighet, nye markeder, m.m. gjør laserindustrien sunnere enn noensinne.

Personlige graverte treballtrær i miniatyr

Lasergravering ble en gang ansett som en prosess som bare ble brukt av industrier enten til å merke deler og verktøy, eller premieforretninger for tilpasning av premier og produkter for anerkjennelse. Men i dag - med flere småbedrifter som dukker opp og maker-bevegelsens utvikling - har lasergravering blomstret til en lønnsom industri som det bare trengs en liten investering til å være del av.

De siste fem årene har markedet for lasergravering vokst i betydelig grad, og hatt en samlet årlig vekst (CAGR) på 5,5 prosent gjennom 2016, ifølge markedsforskningsfirmaet IBIS World. Bak denne veksten er et økt nivå av forbrukeretterspørsel etter tilpasning og personlig preg på produkter som smarttelefoner, nettbrett, bestikk, tre, metall og andre materialer. Bedrifter bruker også laser til egne formål, for eksempel å gi personlig preg av reklameartikler, priser til ansatte og intern skilting.

Deneste fem årene forventes inntakt og enhetsforsendelser å øke, takket være at lasergravering blir lettere tilgjengelig og overkommelig. Produktserier som Epilog Lasers Zing-serie, i tillegg til den vedvarende veksten i disponibel inntekt og skjønnsmessig forbruk, gir småbedrifter muligheten til å tilby unike preg på generelle produkter.

Andre faktorer som bidrar til denne økningen i lasergravering fra en økt interesse i personlig tilpasning, til økt tilgjengelighet, til maker-bevegelsen, til merkevarebygging og nye bruksområder for gravering.

Faktor 1: Økt fokus og interesse for personlig tilpasning

Hvis du noen gang har besøkt nettbutikken Etsy, er det lett å se hvordan lasergravering har utviklet seg de siste årene. Fokus på personlig tilpasning av en vare er én måte å ta noe så enkelt som et par champagneglass til bruk i bryllup og gjøre dem til en personlig, mer meningsfull gave.

Et enkelt søk etter "lasergravert" på Etsy viser en mengde leverandører som tilbyr en uendelig mengde personlig merkede produkter, inkludert smykker, bryllupsglass, håndverksutstyr, vesker og lommebøker, datatilbehør, personlig merkede hundekrager og merker, trearbeid, halvliterglass, penner, verktøy og golf tees, bare for å nevne noen.

Ølflasker av rustfritt stål, merket med CerMark

I og med at trenden i små hjemmebedrifter blir stadig mer populær, har lasergravering blitt en måte for de som selger nips, smykker og andre gjenstander å skille seg ut fra konkurrentene. Mange leverandører på Etsy tilbyr til og gravering av dine egne produkter. Du sender dem det du vil ha gravert, så sender de det tilbake til deg med logoen, navnet eller grafikken du ønsker påført.

I næringsliv, der populær elektronikk innføres i milliontall, gir lasergravering et personlig preg på en gjenstand som mange har fra før. Gravering av egen grafikk, navn eller logoer på disse masseproduserte elektroniske gadgetsene er en flott måte å skille noe ut fra et stadig økende mangfold av produkter.

Faktor 2: Nå mer tilgjengelig

Tidligere var det vanskelig å få tilgang til lasergraveringsmaskiner og skjæresystemer. Forsyning var begrenset og, enda viktigere, var kostnaden med å eie en maskin i overkant av det vanlige hjemmebedrifter eller små selgere var villige til å punge ut med for å ta teknologien i bruk.

I dag er ikke lasergravering lenger bare forstore fabrikker; potensielle kjøpere kan eie disse maskinene for langt mindre enn de kanskje er klar over. Enten du vil kjøpe eller lease-for-å-eie en laser, eller til og med leie brukstid på en, finnes det steder over hele verden som kan hjelpe deg. Epilog har sine egne lasergraverings/skjæreverktøy i mange forretninger over hele USA, og flere distribusjonssteder over hele verden. Vi tilbyr også akademia og universiteter måter å finne systemer på etter geografisk plassering.

Denne tilgjengeligheten har ført til adopsjon av lasergraveringsmaskiner i produksjonslaboratorier, makerspaces, skolelaboratorier, m.m. for å lære opp elever og studenter og gi småbedrifter mulighet til å skille seg ut overfor kunder som ser etter muligheter for personlig tilpasning.

En gruppe med tre papirmonstre, skåret ut med en Epilog Laser-maskin

Faktor 3: Maker-bevegelsen

Antallet "skapere" vokser hver dag etter hvert som forbrukere fortsetter å utforske tilfredsheten ved å gjøre ting selv. Gjør-det-selv har blitt et stigende rop for mange å lære seg ny kompetanse, skape nye produkter eller skjære ned på kostnader for et prosjekt som ellers ville bli satt bort.

Kickstarter og crowdfunding har spilt en enorm rolle her, og resultert i forskjellige produkter som nå er tilgjengelige fra forskjellige parter. Noen av disse produktene ville aldri ha sett dagens lys om ikke det hadde vært for crowdfunding som hovedmåten å støtte deres satsning på.

Lasergravering spiller en rolle her, da Epilog Laser nylig demonstrerte muligheter de har på Maker Faire Bay Area. Amatører og tusenkunstnere har vist en sterk interesse for laserteknologi og mulighetene som finnes. Lasergravering og skjæring kan få ideer fra konsept til salgbar form gjennom prototyper, gravering av utsmykning eller til og med ved å starte en egen graveringsvirksomhet.

Faktor 4: Økning i industribruk

Utover småbedrifter, er det en rask økning i lasergravering i forbindelse med teknologi i industrisegmentet. Ett av de større segmentene er i ID-sikkerhet der lasergravering er ideelt for kredittkort, ID-kort, sensitive dokumenter og andre ting som trenger mer omfattende sikkerhetstiltak.

Lasergravering merker en gjenstand permanent, og gir en forsikring mot forfalskning av produkter eller kopier. i ID-kort brukes flerlagsformater til å endre fargen av det nedre lagets pigmenter uten å påvirke det øverste, transparente laget. Dette sikrer at et produkt er trygt for svindel, produserer bilder av høy kvalitet og er inngrepssikkert og kan tilpasses den enkelte organisasjonens behov.

Divotverktøy merket med en lasergraveringsmaskin
Oljefilter merket med lasergraveringsmaskin

Lasere kan etse/gravere serienumre, tidsstempler, delenumre, komponentetiketter, datokoder, strekkoder eller industrispesifikke koder. Det sier seg selv at lasergravering er blitt et viktig verktøy i identifisering av deler, inventarkontroll og -sporing, sikkerhets- og advarselsmeldinger, og for å unngå tap.

Etter hvert som teknologien utvikles, kan fremtidige bruksområder for lasergraving som ledd i å gi et ekstra sikkerhetslag, finnes i robotikk, 3D-utskrift og bilindustrien.

Faktor 5: Økning i merkevarebygging

Merkevarebygging gir ikke bare bedrifter en større tilstedeværelse i verden, men det er også i ferd med å bli en lur måte å unngå tyveri av produkter og bedriftsaktiva på. Det blir tydelig å se hvem som eier hva når det lasergraveres en bedriftslogo eller et navn på gjenstander levert av en bedrift. Noen som ønsker å selge en stjålet gjenstand kan ha vanskelig for å forklare hvorfor det er gravert en stor logo eller et bedriftsnavn på den.

Siden lasere enkelt kan merke strekkoder og serienumre, kan disse bedriftsgjenstandene spores enklere enn generiske elektroniske gjenstander, samtidig som det gir en forlengelse av naturlige aktiviteter innen merkevarebygging.

Skiferbrikker som graveres med logo

Faktor 6: Rimelige priser

Mens lasergravering og skjæremaskiner er blitt mer populært,, har prisene holdt seg stabile i markedet. Og siden lasergravering er et svært konkurransepreget marked (på grunn av systemer med lav wattstyrke med gravering av lavere kvalitet), kan de som vil eie eller lease en lasergraveringsmaskin eller skjærer, gjøre det uten å gå konkurs.

Faktor 7: Mer tilbehør

Fremskritt innen laserskjæring og gravering har ført til utviklingen av nytt tilbehør på markedet, som fører til flere og bedre bruksområder. Roterende tilbehør, spesiallinser, luftkompressorer, stiftbord og fotobehandlingsprogrammer, tilgjengelige fra Epilog til nesten alle systemene våre, gir brukere muligheten til å gravere sylindriske eller uregelmessig formede gjenstander. Noe av dette tilbehøret kan også bidra til å sikre overlegen skjærekvalitet.

En anodisert aluminiumlommelykt på det roterende tilbehør i en Epilog Laser-maskin

Faktor 8: Nye og forskjellige markeder for lasergravering

Til slutt, mens skapere, Etsy og ID-sporing fører til flere bruksområder for lasergravering, er ikke de det eneste påvirker veksten i næringen. En av årsakene til fremtidig ekspansjon innen lasergraveringsverktøy er faktisk utviklingen av nye segmenter som blir med. Disse segmentene inkluderer trearbeid, metallarbeid, digital skilting og skilting i detaljhandelen, modellproduksjon, klesbutikker, tekstilforretninger, gadgets og sportsutstyr.

Disse åtte faktorene bidrar til den videre utviklingen i lasergraverings-/skjæremarkedet som, etter fem år med imponerende vekst, synes ikke å vise noen tegn til å redusere veksten.

For bransjenyheter, prøvelaserprosjekter og videoer, registrer deg for vår månedlige nyhetsbrev.

Er du interessert i å lære mer om Epilog-lasermaskiner? Fyll ut skjemaet på denne siden for å få tilsendt brosjyre med hele produktlinjen med graverte og skårne prøver, eller ring nummeret under for mer informasjon.


Telefon: +47 55506630



Få gratis brosjyre og vareprøver

Motta brosjyrer og prøver, og få mer informasjon fra oss eller den lokale forhandleren.

*
*
*
*


Populære sider

help desk software
Portions of this page translated by Google.