Gå til hovedinnhold
Hjem  /  Slik fungerer det  /  Kundespotlights  /  Twin Whistle
coolaser craft suksesshistorie

COOLaserCraft

Forskning, planlegging og utholdenhet baner vei for en vellykket laserbedrift

I 2006 leste Jim Puentes, eier av COOLaserCraft, en artikkel om lasergravering og skjæresystemer i et trebearbeidingsmagasin. Lite visste han at en artikkel ville starte ham på veien til å bli en vellykket gründer, som spesialiserer seg på tilpassede laserprosjekter.

"Da jeg først startet opp, var det flere tidlige prosjekter som jeg avviste på grunn av mangel på ekspertise, eller selvtillit, eller begge deler, som jeg ville gjøre på et blunk nå."

Jim Puentes, eier, COOLaserCraft

"Et par år før jeg planla å gå av med pensjon, leste jeg en interessant artikkel i et av mine trebearbeidingsblader," forklarte Jim. «Det handlet i bunn og grunn om å bruke en laser, eller å finne en lokal laseroperatør, for å lage repeterende kutt eller layouter for komplekse lister. Det var gnisten som startet meg på denne veien.»

På den tiden var Jim ny i graveringsindustrien, så han gjorde en betydelig mengde forskning og gikk på en Epilog-klinikk før han bestemte seg for at en laservirksomhet var riktig for ham.

"Jeg begynte å lære CorelDraw, gikk gjennom et sertifiseringsprogram for småbedrifter ved en lokal høyskole og utviklet en forretningsplan," sa Jim. «Først da begynte jeg å lete etter en maskin. Det tok meg over et år å finne det jeg ville ha – nok kraft til å gjøre metallmerking med en stor nok seng til å passe noen av materialene jeg hadde i tankene.»

Til slutt jobbet Jim med Epilog Laser-distributører hos Fairway Laser Systems for å kjøpe en Legend 36EXT fra Epilog.

Jim forteller oss at den opprinnelige forretningsplanen hans fokuserte på å tilby tilpassede materialer for boligbyggings- og ombyggingsindustrien: fliser, gulv, lister og landskapsmateriale. Han bestemte seg tidlig for at han ville konsentrere seg om denne typen servicearbeid i stedet for detaljhandel og ikke konkurrere med trofe- og prisleverandørene i området hans.

"Jeg ønsket å trene fra butikken min og ville ikke ha materiale på lager," forklarte Jim. «Jeg hadde et par partnere i kø og var klar til å gå...til de trakk seg.

Så det var på plan B, fortsatte han. «Jeg slo gatene og fikk kontrakter med flere innrammingsfirmaer, kapping, rastering og innlegging av matplater, samt rastering av glass og trerammer. Jeg var så heldig å finne et par lokale firmaer som byr på mekaniske verktøysett for militæret; verktøy som skal merkes med kontrollnummer. Gjennom disse kontaktene sikret jeg meg mer arbeid fra en lokal verktøyprodusent.»

Etter å ha tatt seg tid og anstrengt seg for å sikre en rekke kunder, forteller Jim oss at det først var i løpet av de siste par årene han seriøst har vurdert å gå inn i detaljhandelen, og han nyter ekstraarbeidet.

"Å lage tilpassede akrylmaler er for tiden mitt største detaljmarked," forklarte Jim. "Veldig jevnt arbeid og på nivå med metallmerking med hensyn til inntekt."

Vi spurte Jim hva noen av de mest populære detaljene hans var, og han fortalte oss at kokebokstativer, visittkortetuier, cornhole-brettsett og Wee Cornhole-settene hans i en kvart skala var noen av hans bestselgere.

"Det er en enorm konkurranse for alle disse varene, men laseren gir meg en fordel når det kommer til produksjon, design og personalisering," sa Jim.

Etter hvert som Jims virksomhet har vokst, fortalte han oss at noen av detaljvarene han lager har krevd at han kom opp med nye prosesser, spesielt cornhole-brettene.

«Jeg gjør det ved å rastere maling – det er det som gjør produktet mitt unikt i et veldig stort og konkurranseutsatt marked og lar meg konkurrere mot vinylomslag. Jeg kom til og med opp med et akronym for prosessen – fargeforbedret rastermaling på kryssfiner (CERPOP).

Et av de mest minneverdige prosjektene jeg gjorde var et cornhole-brettsett i turneringsstørrelse for Leader Dogs for the Blind. Jeg måtte designe brettene og veskene for både synshemmede og seende,» sa Jim.

Når det gjelder prosjekter som ikke var så minneverdige, fortalte Jim oss at han ikke har vært borti noen prosjekter som han ikke ville prøve igjen.

"Da jeg først startet opp, var det flere tidlige prosjekter som jeg avviste på grunn av mangel på ekspertise, eller selvtillit, eller begge deler, som jeg ville gjøre på et blunk nå," sa Jim.

En av de mest kunnskapsrike og hjelpsomme bidragsyterne på Epilog Laser Fans-siden, spurte vi Jim om hvilke råd han hadde til de som nettopp begynte i bransjen.

"For de som nettopp har begynt, er det viktig å finne ditt sweet spot, din nisje, og gjøre det bedre, eller i det minste annerledes, enn noen andre," sa Jim. «Sett av tid hver uke til å prøve noe nytt. Ha en plan B."

Når det gjelder hva som er på trykk for Jim, ser han vekstpotensial i metallmerkingsindustrien.

"Det er et ganske stort marked for metallmerking i mitt område, så jeg kan se et Epilog FiberMark i fremtiden."

Andre lyskastere

Madison's laser engraving

Ung gründer gjør lasermaskinprosjekter etter skoletid om til en blomstrende virksomhet

Foster Machining & American Brother Designs

Nevada-baserte maskinselskap bruker en Epilog til å drive gravering og delproduksjon på huset.

Low Boy Custom Beaters

Et selskap basert i Denver bruker en Epilog for å tilpasse og merke prisbelønte basstrommestikker.

Paper Sushi og Guerrilla Outfitters

Et ektepar driver vellykkede virksomheter med en Epilog Laser.

Celeste Watch Company

Klokkeselskap bruker Epilog Laser-maskiner for å laserkutte nydelige innlegg.

Donna Diddit, LLC

Lidenskap for overlegen kvalitet gjør designer til lasergründer